Linnunrata aaltoilee – vääntymisestä julkaistiin tarkka näkymä

Galaksimme läpi kulkee aalto, joka saa tähdet liikkumaan ylös ja alas Linnunradan kiekossa. Todennäköisin syy aallon synnylle on aiempi kohtaaminen satelliittigalaksin kanssa.

Yhdysvaltain tähtitieteellisen yhdistyksen AAS:n kokouksessa on esitetty tähän mennessä yksityiskohtaisin näkymä Linnunradan kiekon vääntymisestä.

"Kuvamme spiraaligalaksista on yleensä litteä kiekko, ohuempi kuin pannukakku, rauhallisesti pyörimässä keskipisteensä ympäri", kertoo Xinlun Cheng Virginian yliopistosta.

"Todellisuus on monimutkaisempi."

Tähtitieteilijät ovat jo pitkään tienneet, että monet spiraaligalaksien kiekot ovat hieman vääntyneitä samaan tapaan kuin esimerkiksi perunalastut voivat olla. Vääntymistä esiintyy arviolta 50–70 prosentilla spiraaligalakseista.

Koska elämme Linnunradan sisällä, sen vääntyneisyyttä on ollut hankala havaita. Tutkijoiden täytyi mitata lukuisten yksittäisten tähtien paikat ja nopeudet voidakseen rakentaa kokonaiskuvan galaksimme aaltoilusta.

"Kuvittele, että olet jalkapallopelissä ja yleisö alkaa tehdä aaltoa", Cheng havainnollistaa.

"Sinun täytyy ainoastaan nousta ylös ja istua alas, mutta sen seurauksena aalto kulkee koko stadionin ympäri. Sama tapahtuu galaktisessa vääntymisessä – tähdet vain liikkuvat ylös ja alas, mutta aalto kulkee koko matkan galaksin ympäri."

Todennäköisin syy aallon synnylle on kolme miljardia vuotta sitten tapahtunut kohtaaminen satelliittigalaksin kanssa.

Aiheesta lisää SDSS (englanniksi)