Keskikokoinen musta aukko toimi painovoimalinssinä

Kaukaisesta galaksista saapunutta gammavälähdystä on vahvistanut matkan varrelle osunut painovoimalinssi. Tutkijoiden mukaan linssin virkaa toimitti harvinainen keskikoon musta aukko.

Useissa tutkimuksissa keskikoon mustia aukkoja on etsitty gammavälähdysten avulla. Jos painovoimalinssinä välähdykselle toimii musta aukko, se aiheuttaa millisekunneista sekuntiin kestävän aikaviiveen välähdyksen linssittyneiden kuvien välillä.

Noin 10 000 havaitusta gammavälähdyksestä kourallisessa on todettu merkkejä linssittymisestä. Mikään näistä tapauksista ei kuitenkaan ole ollut tilastollisesti vahvalla pohjalla.

Nyt australialaiset tutkijat kertovat gammavälähdyksestä GRB 950830, jonka he tulkitsevat olevan keskikoon mustan aukon linssittämä. Toinen mahdollisuus, jossa linssinä toimisi pallomainen tähtijoukko, on tutkijoiden mukaan hyvin epätodennäköinen.

Keskikokoisiin mustiin aukkoihin luetaan aukot, joilla on massaa noin 100 – 100 000 Auringon verran. Nyt havaitun aukon massa on 55 000 Aurinkoa.

Havainnon pohjalta tutkijat laskivat, että Linnunradan läheisyydessä pitäisi olla noin 46 000 keskisarjan mustaa aukkoa.

Niistä on vaikea tehdä havaintoja, koska ne ovat pääasiassa liian suuria havaittavaksi gravitaatioaalloilla. Toisaalta keskikoon aukot ovat liian pieniä kerryttääkseen riittävästi kaasua, jonka loiste paljastaisi ne.

Aiheesta lisää Nature Astronomy (englanniksi)