Galaksimme massiivisin musta aukko punnittiin ennätystarkasti

Linnunradan supermassiivista mustaa aukkoa kiertävien tähtien liikettä seuraamalla tutkijat pystyivät punnitsemaan aukon tarkemmin kuin aiemmin. Samalla löytyi myös uusi tähti.

Galaksimme keskellä sijaitsevan supermassiivisen mustan aukon massa on onnistuttu laskemaan ennätystarkasti. Saavutus tehtiin seuraamalla aukkoa kiertävien tähtien ratoja.

”Haluamme oppia enemmän Linnunradan keskellä olevasta mustasta aukosta, Sagittarius A*:sta. Kuinka massiivinen se tarkalleen on? Pyöriikö se?" pohtii Saksan Garchingissa sijaitsevan Max Planck -instituutin johtaja Reinhard Genzel.

"Paras tapa saada vastaus näihin kysymyksiin on seurata supermassiivista mustaa aukkoa lähellä olevien tähtien kiertoratoja. Olemme nyt osoittaneet, että voimme tehdä sen tarkemmin kuin koskaan ennen.”

Genzelin ryhmä kehitti uuden analyysitekniikan, jonka avulla he saivat syvimmät ja terävimmät kuvat galaksimme keskustasta.

Menetelmä on niin tehokas erittäin himmeiden kohteiden havaitsemisessa, että se paljasti mustan aukon läheltä kokonaan uuden tähden. Nimen S300 saanutta tähteä ei aiemmin ollut havaittu.

Uuden tuloksen mukaan galaksimme ytimessä lymyävällä mustalla aukolla on massaa 4,30 miljoonan Auringon verran. Tutkijat onnistuivat myös hienosäätämään Sagittarius A*:n etäisyysarviota. He havaitsivat kohteen olevan 27 000 valovuoden päässä meistä.