Auringon vanhuusajasta saatiin lisää tietoa

Tutkijat ovat selvittäneet, miten punaisten jättiläistähtien tähtituulet levittäytyvät ympäröivään avaruuteen. Toisin kuin tähän asti on oletettu, tähtituulet eivät puhalla joka suuntaan yhtä voimakkaina.

Elämänsä loppuvaiheessa Aurinkomme tulee muuttumaan punaiseksi jättiläistähdeksi. Chilessä sijaitsevan ALMA-teleskoopin havainnot ovat paljastaneet näiden kookkaiden tähtien tuottamien tuulien monimuotoisuuden.

"Yksityiskohtaisten havaintojen puute johti oletukseen, että tähtituulet ovat kaiken kaikkiaan geometrialtaan pallomaisia, paljolti kuten tähdet, joita ne ympäröivät", kertoo Carl Gottlieb Harvard-Smithsonianin astrofysiikan keskuksesta.

"Huomasimme, että nämä tuulet ovat kaikkea muuta kuin pyöreitä", toteaa puolestaan Leen Decin belgialaisesta Leuvenin yliopistosta.

Nyt julkaistuilla tuloksilla on luultavasti suuri vaikutus Auringon kaltaisten tähtien kehitystä kuvaaviin malleihin.

"Koska tähtituulien kompleksisuutta ei ole huomioitu, aiemmat arviot vanhojen tähtien massan katoamisnopeuksista voivat olla väärässä kertoimella kymmenen", Decin pohtii.

Tutkijat huomasivat, että tähtituulen muotoon vaikuttavat vahvasti tähden kumppanit. Esimerkiksi Aurinkomme kohdalla Jupiter ja Saturnus tulevat tekemään pienen spiraalirakenteen tähtituuleen, kun lähitähtemme on muuttunut punaiseksi jättiläiseksi.

Aiheesta lisää Harvard-Smithsonianin astrofysiikan keskus (englanniksi)