ALMA-teleskooppi kuvasi kuolevaa galaksia

Galaksi ID2299 on menettänyt lähes puolet tähtiä muodostavasta kaasustaan. Radikaalin muutoksen lähtölaukaus oli todennäköisesti törmäys toisen galaksin kanssa.

Kuolleeksi galaksiksi kutsutaan kohdetta, joka on lopettanut uusien tähtien muodostamisen. Vaikka kuolleita galakseja on löydetty useita, tähtitieteilijät eivät ole ennen kunnolla päässeet havaitsemaan prosessin alkua.

Nyt tutkijat tarkastelivat galaksia, josta on hävinnyt jo lähes puolet tähtiä muodostavasta kaasusta. Kaasun poistuminen tapahtuu hätkähdyttävällä nopeudella: vuodessa galaksista ID2299 katoaa jopa 10 000 Auringon massan verran kaasua.

”Tämä on ensimmäinen kerta, kun olemme havainneet tyypillistä tähtiä muodostavaa massiivista ja kaukaista galaksia, joka on kuolemassa kylmän kaasun merkittävän häviämisen takia”, kertoo Annagrazia Puglisi Durhamin yliopistosta Isosta-Britanniasta.

Useimmat tähtitieteilijät uskovat, että galaksit kuolevat yleensä tähtien synnyttämien tähtituulien ja supermassiivisten mustien aukkojen aktiivisuuden takia. Tutkimusryhmä kuitenkin arvelee, että nyt havaitun tapahtuman laukaisi törmäys toiseen galaksiin.

Nature Astronomy -lehdessä julkaistu uusi löytö voikin saada tähtitieteilijät laajentamaan käsitystään siitä, miten tähtien synty galakseissa saattaa sammua.

Galaksi ID2299 on niin kaukainen, että sen valolta kestää noin 9 miljardia vuotta saavuttaa meidät. Näemme siis kohteen sellaisena kuin se oli maailmankaikkeuden ollessa vain 4,5 miljardia vuotta vanha. Havainnot tehtiin ALMA-teleskoopin avulla.