Tavoitteena 100 000 eksoplaneettalöytöä – Nasa valmistelee uutta avaruusteleskooppia

Eksoplaneettojen metsästykseen on valmisteilla yhä tehokkaampia havaintovälineitä. Nasa arvioi Nancy Grace Roman -avaruusteleskoopin saavan havaintoja yli 100 000 uudesta eksoplaneetasta.

Rakenteilla olevan Nancy Grace Roman -teleskoopin arvioidaan pääsevän avaruuteen tämän vuosikymmenen puolivälissä. Laite etsii eksoja sekä ylikulkumenetelmällä että painovoimamikrolinssien menetelmällä.

"Mikrolinssitapahtumat ovat harvinaisia ja nopeita, joten tähtiä täytyy seurata jatkuvasti ja mitata kirkkauden muutoksia niiden huomaamiseksi", selittää Benjamin Montet Uuden Etelä-Walesin yliopistosta.

Mikrolinssimenetelmällä pystytään havainnoimaan myös avaruuden yksinäisiä kulkuriplaneettoja.

Nancy Grace Roman -avaruusteleskoopin peili valmistui viime syksynä. Suurimmat haasteet liittyvät 300 megapikselin kameran rakentamiseen. Eksoplaneetoista pystytään myös tekemään spektrihavaintoja.

Ensimmäinen eksojahdin mullistanut avaruusteleskooppi Kepler laukaistiin vuonna 2009. Kepler kuvasi noin 12 asteen levyistä aluetta taivaalla ja löysi kohteensa keskimäärin 2 000 valovuoden etäisyydeltä.

Seuraavan sukupolven TESS puolestaan laukaistiin 2018. Se kuvaa alueita lähes joka suunnalta taivasta ja löytää planeettoja keskimäärin 150 valovuoden etäisyydeltä.

Nancy Grace Roman kuvaa vain 1,6 asteen levyistä aluetta, mutta paljon edeltäjiään tarkemmin. Teleskooppi tähystää Linnunradan keskustaan. Löytöjen ennustetaan olevan keskimäärin 25 000 valovuoden etäisyydellä.