Aurinkokuntamme näyttää olevan suhteellisen tavallinen

Kolme vuosikymmentä kestäneen eksoplaneettakartoituksen ensimmäiset tulokset on julkaistu. Niiden perusteella aurinkokuntamme ei näytä harvinaiselta poikkeukselta.

Siitä asti kun olemme tienneet, että planeettoja kiertää myös muiden tähtien ympärillä, tutkijat ovat pohtineet, onko omamme tyypillinen edustaja aurinkokuntien joukossa.

Eksoplaneettatutkimuksen ensimmäiset vuodet vahvistivat oletusta, että planeettakuntamme saattaa olla todella ainutlaatuinen. Useimmat tutkimukset perustuvat kuitenkin vain muutaman vuoden pituisiin havaintokampanjoihin, jolloin vähänkään pidemmillä kiertoradoilla olevat planeetat jäävät helposti piiloon.

Tiedostaen tämän ongelman joukko tähtitieteilijöitä käynnisti kolme vuosikymmentä sitten havainto-ohjelman tarkkaillakseen mahdollisimman montaa tähteä mahdollisimman pitkään. Hiljattain julkaistiin tämän tutkimuksen ensimmäiset tulokset.

"Tekee nöyräksi työskennellä 30-vuotisessa projektissa, jossa osa datasta on vanhempia kuin minä", kertoo Lee Rosenthal Caltechista.

Havaintojen perusteella kylmiä jättiläisplaneettoja on noin 14 kappaletta 100 tähteä kohden. Aurinkokuntamme ei siis ole tyypillisin Linnunradan lähiöistä, mutta ei myöskään poikkeuksellisen harvinainen.

Tutkimuksessa käytetyt laitteet pystyivät havaitsemaan vain 3–6 000 maapallon massaisia kappaleita, joten ne eivät olleet riittävän herkkiä kotiplaneettamme kokoisten maailmojen havaitsemiseen.