Aurinkokunnassa saattaa käydä 7 tähtienvälistä kappaletta vuosittain

Viime vuosina tähtienvälisestä avaruudesta saapuneet pienkappaleet ovat herättäneet valtavasti kiinnostusta. Tutkijat arvioivat nyt tällaisten kulkijoiden yleisyyttä ja alkuperää.

Arviot perustuvat Euroopan avaruusjärjestön Gaia-luotaimen kartoituksiin tähtien nopeusjakaumasta.

Tutkimuksessa esitetään, että aurinkokuntaan saapuvien kappaleiden nopeusjakauma noudattaisi pitkälti samanlaista jakaumaa kuin niiden emotähdillä on.

Jos tutkimusryhmä on oikeassa, Maan etäisyydellä Auringosta kävisi jopa noin seitsemän tähtienvälisestä avaruudesta tullutta kappaletta vuosittain.

Tämä on hämmentävän suuri määrä, sillä kautta aikojen tähtienvälisen kappaleen luokituksen on saanut vain kaksi vierailijaa. Ne molemmat saapuivat viime vuosina.

Mukaan mahtuisi myös vuosisadan aikana kolme kappaletta, jotka saapuisivat oman galaksimme Linnunradan ulkopuolelta.

Tutkimuksessa ennustetaan, että tähtienvälisten vierailijoiden alkuperäisnopeuksista puolet olisi alle 38 kilometriä sekunnissa ja puolet sen yli. Noin 1,3 prosentilla nopeutta olisi yli 200 kilometriä sekunnissa.

1I/'Oumuamua kulki aurinkokunnan läpi 2017 ja 2I/Borisov-komeetta saapui vuoden 2019 lopulla. 'Oumuamuan nopeus sen tullessa aurinkokuntaan oli 26 kilometriä sekunnissa ja Borisovilla 32 kilometriä sekunnissa.

Aiheesta lisää AAS (englanniksi)