Uranuksesta havaittiin ensimmäistä kertaa röntgensäteilyä

Chandra-avaruusteleskoopin Uranuksesta ottamista kuvista on paljastunut röntgensäteilyä. Suurin osa on todennäköisesti planeetan kaasukehän sirottamaa Auringon röntgensäteilyä.

Astronomit analysoivat uudessa tutkimuksessa röntgenteleskooppi Chandran vuonna 2002 ja 2017 tekemiä havaintoja Uranuksesta. Vuonna 2002 merkit röntgensäteilystä olivat selkeät, ja viisitoista vuotta myöhemmistä kuvista löytyi mahdollinen röntgensäteiden purkaus.

Aiemmin Uranukselta ei ole todettu röntgensäteilyä. Säteilyn lähde lienee pääasiallisesti Aurinko.

Jupiterin ja Saturnuksen kaasukehän on todettu sirottavan Auringosta tulevaa röntgensäteilyä, ja sama todennäköisesti tapahtuu myös Uranuksessa.

Tutkijoiden mukaan ainakin yksi toinen röntgensäteilyn mekanismi voi tulla kyseeseen. Kun energeettiset hiukkaset törmäävät Uranuksen renkaisiin, ne saattavat lähettää röntgensäteilyä. Näin on havaittu tapahtuvan Saturnuksessa.

Osa säteilystä voi tulla myös Uranuksen revontulista. Röntgensäteilyä saadaan revontulista, kun elektronit kiitävät pitkin magneettikenttiä. Toisin kuin Maassa, Jupiterin revontulet tuottavat röntgensäteilyä myös positiivisesti varautuneiden hiukkasten sataessa planeetan polaarialueille.

Uranuksen röntgensäteilyn lähteiden määrittäminen saattaa auttaa astronomeja ymmärtämään paremmin, kuinka esimerkiksi kasvavat mustat aukot ja neutronitähdet lähettävät röntgensäteilyä.