Europa-kuun sisus saattaa olla riittävän kuuma vulkanismille

Jupiterin kuun Europan ytimestä on tehty tähän mennessä tarkin mallinnus. Se osoittaa, että Europassa voi nykyäänkin esiintyä tulivuoritoimintaa. Tämä on hyvä uutinen elämän mahdollisuuksien kannalta.

Hieman omaa Kuutamme pienemmän Europan jääkuoren alla uskotaan olevan suuri meri, joka ympäröi kivistä ydintä. Kuun ytimen vulkaaninen aktivisuus on ollut spekulaatioiden aiheena jo vuosikymmeniä.

Kansainvälinen tutkijatiimi on nyt tehnyt aiempaa yksityiskohtaisemman 3D-mallinnuksen Europasta. Sen perusteella kiviydin on voinut olla aktiivinen kuun lähihistoriassa ja saattaa olla sitä yhä tänäkin päivänä.

Tulivuoritoiminta olisi seurausta Jupiterin painovoimasta, joka vanuttaa ydintä siinä määrin, että kiviaines alkaa sulaa. Jupiteria lähempänä kiertävän Io-kuun selkeä tulivuoritoiminta syntyy juuri tällä mekanismilla.

Europa on yksi aurinkokunnan paikoista, joista ajatellaan olevan mahdollista löytää Maan ulkopuolista elämää. Maapallolla merenpohjan kuumissa lähteissä on organismeja, jotka ovat sopeutuneet käyttämään lähteiden kemiallista energiaa auringonvalon sijaan. Tämä saattaisi olla mahdollista myös Europassa.

"Löytömme antavat lisätodisteita sille, että Europan pinnanalainen meri saattaa olla sopiva ympäristö elämän ilmaantumiselle", sanoo Marie Běhounková Kaarlen yliopistosta Prahasta.

"Europa on yksi harvoja taivaankappaleita, jotka ovat pitäneet yllä vulkanismia miljardeja vuosia ja mahdollisesti ainoa Maan lisäksi, jolla on suuri vesivarasto ja pitkäikäinen energianlähde."